Warszawska Kolej Dojazdowa od września przyspiesza rytm. Po latach przerwy i trudnym okresie jednotorowych przejazdów pociągi na odcinku Warszawa Śródmieście – Podkowa Leśna Główna znów pojadą co 10 minut w godzinach szczytu. To powrót do standardu znanego sprzed pandemii i prac przy Warszawie Zachodniej.
Po kilku latach rzadszych kursów, wymuszonych zarówno pandemią, jak i wielką przebudową Warszawy Zachodniej, pasażerowie WKD mogą wreszcie odetchnąć. Rozkład na jesień 2025 r. oznacza powrót do gęstego, rytmicznego taktu, który był znakiem firmowym kolejki w najlepszych latach. Regularność i przewidywalność odjazdów – szczególnie w godzinach szczytu – to dla codziennych dojeżdżających największa wartość, a teraz znów będą mogli na nią liczyć.
Nowy rozkład: szybciej i częściejOd 1 września do 31 grudnia 2025 r. pasażerowie WKD mogą spodziewać się wyraźnie lepszej oferty. Ruch na całej linii Grodzisk Mazowiecki Radońska – Warszawa Śródmieście będzie prowadzony po obu torach, co pozwala wrócić do wysokiej częstotliwości. W dni robocze pociągi ze Śródmieścia do Podkowy Leśnej Głównej pojadą co 10 minut w porannym i popołudniowym szczycie oraz co 15 minut poza nim. Dalej, do Grodziska Mazowieckiego, kursy będą realizowane co 10-15 minut, a do Milanówka co 40 minut.
Zmiany obejmą również weekendy i święta, również przy ruchu po obu torach. Na odcinku Śródmieście – Podkowa Leśna Główna pociągi będą jeździć co 20 minut, do Grodziska co 20-40 minut, a do Milanówka raz na godzinę. To znaczące zagęszczenie w porównaniu z dotychczasową ofertą. Przewoźnik zastrzega jednak, że w związku z wymianą szyn i rozjazdów rozkład może jeszcze ulegać kolejnym korektom.
Powrót do dawnych standardówDziesięciominutowy takt w szczycie nie jest dla WKD nowością — wprowadzono go 11 grudnia 2016 r., a od 1 października 2019 r. dodatkowo wydłużono jego obowiązywanie w popołudniowym szczycie (ze Śródmieścia do Podkowy) do godz. 14:50-19:50; wtedy w dni powszednie kursowały łącznie 192 pociągi. Pandemia wymusiła cięcia, ale 18 maja 2020 r. WKD przywróciła w pełnym zakresie roczny rozkład obowiązujący sprzed ograniczeń (z końca 2019 r.).
Kolejne lata przyniosły jednak poważne utrudnienia. Prace w rejonie Warszawy Zachodniej wymuszały okresowe prowadzenie ruchu jednotorowo między Redutą Ordona a Śródmieściem i rotacyjne zamknięcia w wybrane dni — dopiero od 31 sierpnia 2024 r. ponownie uruchomiono drugi tor, choć w weekendy bywał czasowo wyłączany, a częstotliwość spadała nawet do 30 minut.
Doraźne poprawki pojawiały się stopniowo: w grudniu 2024 r. na weekendy zagęszczono odcinek Podkowa – Warszawa do 20 minut, a od stycznia 2025 r. w dni powszednie w szczycie kursowało 5 pociągów na godzinę na odcinku wspólnym, co dawało średnio pociąg co 12 minut — wciąż rzadziej niż przed pandemią.
Najnowsza zmiana to więc faktyczny powrót do znanego wcześniej standardu i rytmicznego taktu, na którym pasażerowie najbardziej korzystają w godzinach największego ruchu.
Przyszłość pod znakiem modernizacjiWarto zaznaczyć, że obecny rozkład obowiązuje do 31 grudnia 2025 r., ale WKD zapowiada już kolejne korekty. W ramach inwestycji pod hasłem
„Poprawa bezpieczeństwa ruchu w pasażerskich przewozach kolejowych na linii WKD” prowadzone będą wymiany szyn i rozjazdów — stąd możliwe dalsze zmiany w organizacji ruchu.